Latijnse teksten met een housebeat

door | jun 24, 2020 | Artikel, Gepubliceerd, Muziek, Uit de archieven | 0 Reacties

Dit artikel verscheen in 2004 in het tijdschrijft Nouveau Noir.

Alhoewel de klassieke oudheid en de middeleeuwen al een tijdje achter ons liggen, zijn ze nooit ver weg. De bouwstijl van Griekse tempels is nog steeds een inspiratiebron voor veel moderne bouwwerken. Historische films als Gladiator en Troy trekken volle zalen en Umberto Eco’s ‘Naam van de Roos’ (een historische detective die zich afspeelt in een middeleeuws klooster) wordt nog steeds door miljoenen mensen gelezen.

Ook muzikanten laten zich inspireren door de geschiedenis. Waar de ene band oud-Engelse gedichten gebruikt in hun songteksten, schaft een ander een antiek instrumentarium aan om zo dicht mogelijk bij dat geluid van toen te komen. Andere bands combineren oude geschriften met moderne muziek, zodat er iets heel nieuws ontstaat. Voorbeeld hiervan is Ulver, een Noorse band die het werk van de Franse dichter Rimbaud in een avantgardistisch jasje stopte. Voor hun ode aan dichter en kunstenaar William Blake hadden ze wat meer ruimte nodig. Een heel dubbelalbum werd gevuld met hun interpretatie van ‘the Marriage of Heaven and Hell’. De combinatie van oud-Engelse teksten met elektronische muziek is bijzonder geslaagd te noemen.

Ook in de moderne dancemuziek worden dit soort combinaties gemaakt. Delerium, bekend van de Tiësto-remix van het nummer ‘Silence’, maakt elektronische muziek met een dromerig, middeleeuws tintje. Onder andere Leigh Nash (Sixpence None The Richer), Sarah McLachlan en de Mediaeval Baebes hebben hun samenwerking verleend aan het album ‘Poem’.
Dat was echter niet de eerste keer dat deze elementen met elkaar gecombineerd werden. Al begin jaren ’90 scoorde het Duitse Enigma (een project van producer Michael Cretu) een wereldhit met ‘Sadeness’. Latijnse teksten met een housebeat, wie had dat gedacht? Waarschijnlijk niemand, maar het sloeg enorm aan.

Het Duitse Qntal bestaat sinds 1991 en is een grote favoriet bij het alternatieve danspubliek. De eigenzinnige combinatie van operavocalen, dansbare ritmes en teksten in verschillende klassieke talen is erg in trek. Vooral in Duitsland is deze stroming populair: naast Qntal hebben ook Helium Vola en Corvus Corax hier hun wortels liggen. En waar Helium Vola zich behelpt met synthesizers en samples, onderscheidt Corvus Corax zich door het gebruik van middeleeuwse instrumenten als draailieren, harpen en luiten. Het zijn de indrukwekkende liveshows die de band nog geliefder maken. Met hun middeleeuwse kleding en vuurshows zetten ze een sfeervolle performance neer, waardoor je je een avondje in de middeleeuwen waant.
Bij deze muziek is het uiterlijk al net zo belangrijk als de muziek zelf. Bandleden en liefhebbers van het genre gaan passend gekleed: sprookjesachtige make-up, historische kleding en elegante sieraden.

Era, Celtic Myst, Riverdance, Gregorian Chillout: you name it, de lokale Free Record Shop heeft het. In 2003 zijn mensen drukker en gejaagder dan ooit. Misschien ontstaat juist daardoor de behoefte om te ‘ontsnappen’ naar een andere wereld. Om even niet te hoeven denken aan het werk of aan de hypotheek. En of dat nu met of zonder historisch jasje gebeurt, lijkt puur een kwestie van smaak te zijn.

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *